Platstjänster

Felsökning av platstjänster i mobil och webbläsare

Om du inte kan använda geolocation-funktionen på din telefon eller i din webbläsare kan det bero på flera olika orsaker. Här är några vanliga problem och hur du kan lösa dem, oavsett om du använder en iPhone (iOS) eller en Android-telefon.  

1. Kontrollera webbläsarens behörigheter

Om du tidigare tryckt ”Tillåt ej” när en webbsida begärde åtkomst till din plats kan du behöva ändra inställningarna manuellt.Google Chrome (iOS & Android):
  1. Öppna Chrome och gå till Inställningar (tre prickarna uppe till höger).
  2. Gå till Sekretess och säkerhet > Webbplatsinställningar.
  3. Tryck på Plats och kontrollera att det är inställt på ”Fråga först” eller ”Tillåt”.
  4. Scrolla ned och se om den aktuella webbplatsen finns under ”Blockerade”. Om så är fallet, tryck på den och ändra till ”Tillåt”.
Safari (iPhone/iOS):
  1. Öppna Inställningar och scrolla ned till Safari.
  2. Tryck på Platstjänster och se till att det är inställt på ”Fråga nästa gång” eller ”Tillåt”.
  3. Om en viss webbplats är blockerad kan du gå till Inställningar > Sekretess & säkerhet > Platstjänster > Safari-webbplatser och justera inställningen.

2. Kontrollera telefonens platsinställningar

Din webbläsare kan inte få åtkomst till platsdata om platstjänster är avstängda på systemnivå.iPhone (iOS):
  1. Gå till Inställningar > Sekretess & säkerhet > Platstjänster.
  2. Kontrollera att ”Platstjänster” är aktiverat.
  3. Scrolla ner till webbläsaren du använder (t.ex. Safari eller Chrome) och välj ”Fråga nästa gång” eller ”Vid användning av app”.
Android:
  1. Öppna Inställningar > Plats.
  2. Se till att ”Använd plats” är aktiverat.
  3. Gå till Appbehörigheter och kontrollera att webbläsaren har åtkomst till platsdata.

3. Rensa cache och cookies

Om platsdelning fortfarande inte fungerar kan det hjälpa att rensa webbläsarens cache och cookies.Google Chrome:
  1. Öppna Chrome och gå till Inställningar.
  2. Tryck på Sekretess och säkerhet > Rensa webbinformation.
  3. Välj Cookies och webbplatsdata samt Cachade bilder och filer.
  4. Tryck på Rensa data.
Safari (iPhone):
  1. Öppna Inställningar > Safari.
  2. Tryck på Rensa historik och webbplatsdata.

4. Uppdatera din enhet och webbläsare

Om din webbläsare eller operativsystem är föråldrat kan geolocation-funktionen sluta fungera.
  • Uppdatera webbläsaren via App Store (iOS) eller Google Play (Android).
  • Uppdatera telefonens operativsystem genom att gå till Inställningar > Allmänt > Programuppdatering (iPhone) eller Inställningar > Programvara (Android).

5. Testa en annan webbläsare

Om problemet kvarstår, testa att använda en annan webbläsare. Till exempel:
  • Google Chrome (fungerar både på iOS och Android)
  • Mozilla Firefox
  • Microsoft Edge
  • Brave
Vissa webbplatser kan ha kompatibilitetsproblem med en viss webbläsare, så att byta kan lösa problemet.
Om du fortfarande har problem med att dela din plats kan det vara en systembegränsning från din arbetsgivare (på jobbtelefoner) eller en säkerhetsinställning från din internetleverantör. Testa att använda ett annat nätverk eller kontakta supporten för din enhet. Lycka till!
Populära sökningar
Butiker
Mat & Fika
Öppettider